۲۹ شهریور ۱۳۹۳، ۱۵:۲۱

چند خبر از سینما

تقدیر از مادران شهید توسط عوامل «شیار143»/ بازار داغ نقد و بررسی فیلم های روز سینما

تقدیر از مادران شهید توسط عوامل «شیار143»/ بازار داغ نقد و بررسی فیلم های روز سینما

تقدیر عوامل فیلم «شیار 143» از مادران شهید شهر مشهد، برگزاری نشست تخصصی زیبایی پوست توسط انجمن چهره پردازان سینما و اکران و بررسی 2 فیلم «کودک و فرشته» و «حق السکوت» از جمله اخبار سینمای ایران در روز 29 شهریورماه هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روز شنبه 29 شهریورماه اخبار روز سینمای ایران را که شامل برگزاری نشست تخصصی انجمن چهره پردازان سینما، اکران فیلم «کودک و فرشته»، اکران فیلم «حق السکوت»، نقد و بررسی فیلم «انارهای نارس» و تقدیر عوامل «شیار 143» از مادران شهید را بخوانید.

برگزاری نشست تخصصی انجمن چهره پردازان سینما

نشست تخصصی زیبایی پوست توسط انجمن چهره پردازان سینمای ایران برگزار می شود. دومین نشست تخصصی انجمن چهره پردازان سینماى ایران، با موضوع پیشگیری از پیری زودرس در بازیگران و جایگاه چهره پردازان در کاهش و یا تشدید در آنان، توسط فرزین سرکارات و محمد رضا شفیعی روز یکشنبه 30 شهریورماه ساعت 18 در تالار سیف الله داد برگزار مى شود.

ورود براى اعضاى خانه سینما، خانه تئاتر و دانشجویان رشته هاى هنرى  در این نشست آزاد است.

روایت «کودک و فرشته» از روزهای آغازین جنگ

به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس و گرامیداشت مقاومت مردم خرمشهر، فیلم سینمایی «کودک و فرشته» به کارگردانی مسعود نقاش زاده در هفدهمین جلسه سینما روایت، اکران و نقد خواهد شد. این فیلم با موضوع دفاع مقدس است. «کودک و فرشته» در جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان نیز جوایز متعددی را به دست آورد.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در آخرین روز تابستان سال ۱۳۵۹، فرشته و خانواده‌اش آماده می‌شوند تا در جشن عروسی یکی از اقوام نزدیک شرکت کنند. اما غرش صدای هواپیماهای جنگنده‌ای که از مرز عبور کرده‌اند موجب می‌شود که پدر فرشته تصمیم بگیرد از خیر عروسی خواهرش بگذرد و خانواده‌اش را از مهلکه بدر ببرد.

پس از اکران فیلم «کودک و فرشته» جلسه نقد و بررسی آن برگزار می شود. هفدهمین جلسه سینما روایت یکشنبه 30 شهریورماه راس ساعت 17 در مجتمع فرهنگی اسوه واقع در خیابان انقلاب اسلامی، نبش بهار جنوبی برگزار خواهد شد.

نقد فیلم سینمایی «حق السکوت» در فرهنگسرای فردوس

فیلم سینمایی «حق السکوت» به کارگردانی هادی نائیجی و تهیه کنندگی سیدرضا میرکریمی در شصت و پنجمین نشست سکانس اکران و سپس با حضور عوامل این فیلم نقد و بررسی می‌شود. خانه فیلم این مرکز دوشنبه 31  شهریورماه در شصت و پنجمین نشست سکانس خود با حضور عوامل فیلم سینمایی «حق السکوت» و «محمدرضا لطفی» به عنوان مجری و منتقد، این فیلم را در بوته نقد قرار می دهد.

در خلاصه داستان فیلم سینمایی «حق السکوت» آمده است: میرهاشم طلبه‌ای جوان است که به همراه همسرش فرشته به تازگی توانسته خانه ‌ای کوچک بخرد. تهیه پول خانه باعث شده میرهاشم از چک بانکی استفاده کند و حالا چک به دست یک شرخر افتاده است.

حسام محمودی، شیرین اسماعیلی، هوتن شکیبا، خسرو شهنواز و مرتضی هدایی از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند. علاقه ‌مندان برای شرکت در این برنامه می ‌توانند دوشنبه 31 شهریورماه ساعت 18 به فرهنگسرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه مخابرات مراجعه و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 44081039 تماس گرفته و یا به تارنمای ferdos.farhangsara.ir مراجعه کنند.

«انارهای نارس» اکران و بررسی شد

روز چهارشنبه 26 شهریور 1393، فیلم «انارهای نارس» را در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران اکران و نقد و بررسی شد. مجیدرضا مصطفوی کارگردان، پژمان بازغی بازیگر، آرش الیاسی مجری طرح، مهدی تراب بیگی نویسنده، روزبه رایگا مدیر فیلمبرداری، حسن روح پروری طراح صحنه و لباس و محمدرضا مقدسیان مجری برنامه در این برنامه حضور داشتند.

مهدی تراب بیگی نویسنده این فیلم گفت: پیش از این نیز فیلم های دیگری با مصطفوی کار کردیم که در دولت قبل به اتهام سیاه نمایی مجوز نگرفت. فیلم «انارهای نارس» حاصل 4 سال دوندگی ما پشت در اتاق وزیر ارشاد پیشین بود که بالاخره با پروانه ساخت موقت ویدیویی این فیلم موافقت کرد و بعدها در دولت کنونی با پروانه ساخت دائمی این فیلم موافقت شد. ‌داستان این فیلم با پرسوناژها پیش رفت. روند نگارش فیلم نامه به گونه ای بود که انگار با شخصیت ها زندگی می کردیم.

مجیدرضا مصطفوی کارگردان «انارهای نارس» درباره علت پرداختن این فیلم به طبقه کارگر گفت: در 8 سال گذشته مردم ما طبقه های اجتماعی خود را از دست دادند. طبقه متوسط به دلیل تحریم های اقتصادی به طبقه ای پایین تر یعنی کارگری رسید و طبقه کارگر که پایین ترین طبقه هر جامعه ای است، سقوطی دردناک داشت.

وی ادامه داد: من نمی توانستم چشمم را به روی اتفاق های جاری در سال های گذشته ببندم، به همین دلیل به سراغ طبقه کارگر رفتم. یکی از مهمترین شاخص های زندگی طبقه کارگر این است که شرافتشان در هیچ شرایطی قابل معامله نیست.

مصطفوی در پاسخ به پرسش یکی از حاضران درباره سینمای مستقل گفت: فیلم مستقل با پول شخصی و بدون گرفتن وام و کمک های دولتی ساخته می شود. سینمای مستقل نه در ایده و نه در مسائل مادی و معنوی فیلم، هیچ سفارشی را نمی پذیرد و هیچ وابستگی به نظام حاکم ندارد.

آرش الیاسی مجری طرح فیلم «انارهای نارس» با اشاره به علت سرمایه گذار خود بر روی این فیلم گفت: ورود من به این پروژه چند علت داشت. وجود گروهی جوان که از شرط های من بود. خوشبختانه پاسخ این اعتماد به جوان ها را هم گرفتم و فیلم «انارهای نارس» در جشنواره فجر مقام آورد و در جشنواره ای در مسکو نیز پذیرفته شده است.

پژمان بازغی بازیگر این فیلم نیز در ادامه گفت: نقشم را در این فیلم دوست داشتم، چراکه فیلم بخشی از زندگی جامعه کارگری را روایت می کرد که زندگی و لذت های خودشان را دارند. آنقدر همه چیز را به گردن دولت نیندازیم. متاسفانه امروز مسیر ساختن فیلم عوض شده است. بسیاری از جوانان فیلم های کوتاه می سازند که سکانسی از فیلم های بلندشان باشد تا سرمایه گذاری برای کارشان بیابند. ما فلسفه فیلم کوتاه را فراموش کرده ایم. کسی مانند کامران شیردل هنوز هم فیلم کوتاه می سازد.

وی ادامه داد: اکنون در فیلم های مستقل تیمی عمل می شود. گروه هایی صرف آشنایی و رفاقت دور هم جمع می شوند و کاری انجام می دهند. برخی از بازیگران نقش هایی را بر عهده می گیرند که اصلا مناسب آنها نیست. من به این کار نقش کشی می گویم. ما خودمان هم ضعف های بسیاری داریم و بهتر است همه چیز را به گردن دولت ها نیندازیم.

تقدیر عوامل «شیار 143» از مادران شهید در هفته دفاع مقدس

عوامل و بازیگران فیلم سینمایی «شیار 143» در مراسمی که از سوی معاونت فرهنگی شهرداری مشهد ترتیب داده شده است، از مادران تعدادی از شهدای 8 سال دفاع مقدس تقدیر می کنند.

نرگس آبیار نویسنده و کارگردان، محمدحسین قاسمی تهیه کننده و گلاره عباسی بازیگر این فیلم که ظهر روز گذشته به شهر مشهد سفر کرده اند، عصر روز شنبه 29 شهریورماه از مادران شهدا تقدیر می‌کنند. عوامل و بازیگران این فیلم همچنین در این مراسم که با حضور مادران شهیدان هشت سال جنگ تحمیلی در سینما قدس مشهد برگزار می شود، از طرف فرهنگسرای پایداری مشهد با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد و جمعی دیگر از مدیران و مسئولان این مرکز تقدیر می شوند.

فیلم سینمایی «شیار 143» محصول موسسه هنر ماندگار و تولید سال 92 است. این فیلم در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر سه سیمرغ بلورین در بخش های بهترین کارگردانی جایزه ویژه هیات داوران، بهترین بازیگری نقش اول زن و بهترین فیلم به آرای مردمی را از آن خود کرد.

«شیار 143» داستان زنی به نام الفت با بازی مریلا زارعی است که در انتظار فرزند خود خبر خوشی را دریافت می کند و به آن امید می بندد. اما...

این فیلم از 14 آبان ماه در سینماهای سراسر کشور به اکران عمومی در خواهد آمد.

کد خبر 2373764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha